Associazione Violinistica Italiana  www.italianfiddle.com

Italianfiddle
Home
Fiddle
method
Books &
records
Fiddle
traditions
Scores
download
Video
trad & folk
Online
shop

Fiddle
workshop

 

The fiddle in Northern Italy

Italian instrumental folk music can be divided into two main geographical areas: the centre-south, characterized by tunes based on rhythmic-modular patterns performed by reed instruments (zampogna and melodeon), and the north, featuring melodic country-dances, as in other Western Europe repertoires.

In the Northern regions the main instrument for the dance music was the fiddle, performed in small string bands or accompanied by either a bass bowed instrument or a guitar. Until the 60’s there were several fiddlers still active in separate areas of Northern Italy: especially in the alpine mountains of Udine, Belluno, Novara and Cuneo, or in the Apennine hills of Pavia, Reggio and Bologna. In all these areas the fiddle has now completely disappeared or substituted by relative modern instruments as the accordion.

Nowadays only two great living fiddle traditions survive in the mountains of Lombardy (CaffaroValley) and in the far east of Friuli (Resia Valley). Here the fiddle music has survived and is even developing also because of its ties with the ritual feast of the carnival, still very popular.
In this page you can find a bibliography about Italian regional fiddle traditions (Italian language only).

 1

link to the VIDEO page

BIBLIOGRAPHY

A.A.V.V., Il violino tradizionale in Italia, Atti del convegno, Trento, 1996.

Adaiewsky von Schultz Ella, Tableau synoptique des chansons et airs de danse resiens, S.Petersburg, 1895.

Adaiewsky von Schultz Ella,  Un voyage ā Résia, Associazione Musicale Sergio Gaggia, LMI.

Bousquėer J.P. - Padovan M., Juzep da' Rous, violinista della Val Varaita, vita e repertorio, Sampeyre, Soulestrelh, 1988.

Brian Modesto - Zamboni Domenico. Crimini al suono di un violino, Agorā factory, 2019.

Cammelli Stefano (a cura di), Musiche e canti popolari dell`Emilia, vol. 4, Suonatori della valle del Savena (note al disco), Albatros VPA 8414.

Cammelli Stefano (a cura di), Musiche da ballo, balli da festa, Bologna, 1984.

Carlini Antonio, Una raccolta inedita di musiche popolari trentine (1819), Preprint Musica 5, Bologna, DAMS, 1985.

Carlini Antonio (a cura di), Il violino di Strada, Societā Filarmonica Trento, 2010.

Castelli Franco, La danza contro il tiranno, Comune di Rocca Grimalda, 1995.

Citelli Aurelio - Grasso Giuliano, Canti e musiche popolari dell'appennino pavese, Milano, Associazione culturale Barabān, 1988.

Dell'Amore Franco, "Taca Zaclčn". Le origini del ballo popolare in Romagna, Forni, 1990

Falconi Bernardo, Il carnevale tradizionale nella valle del Caffaro, in Pas en amur (note al disco), ACB/CD05.

Falconi Bernardo, "Sonadori de li violini". La tradizione strumentale nella valle del Caffaro. In: A.A.V.V., Il violino tradizionale in Italia, Atti del convegno, Trento, 1996.

Falconi Bernardo, Recueil general de toute sortes des danses, in: Tradizione popolare e linguaggio colto nell'Ottocento e Novecento musicale piemontese, Atti del convegno, Alessandria,1997.

Falconi B. - Grasso G. - Venier G., Manuale di violino popolare, S. Daniele del Friuli, Folkgiornale, 1988.

Gala Giuseppe Michele, Violini e serenate a Canosa (note al disco), Ethnica,

Grasso Giuliano, L'ultima Matuzināa, Comune di Malesco, 2002.

Grasso Giuliano, Un'analisi storico-musicale del repertorio di Ponte Caffaro, in Pas en amur (note al disco), ACB/CD05.

Grasso Giuliano, Il "gergo" dei violinisti di carnevale. Repertorio e caratteri stilistici dei gruppi d'archi della val Caffaro. In: A.A.V.V., Il violino tradizionale in Italia, Atti del convegno, Trento, 1996.

Grasso Giuliano, Repertori violinistici nelle valli dell'Ossola dal '700 al '900, pratica colta e popolare, lasciti manoscritti e magnetofonici.  In: A.A.V.V., Il violino tradizionale in Italia, Atti del convegno, Trento, 1996.

Grasso Giuliano, Osservazioni sul repertorio musicale della Val Caffaro e relazioni con fonti storiche manoscritte. In: Richiedei Daniele (a cura di), Storie da suonatori, Liberedizioni, 2018.

Grasso Giuliano - Citelli Aurelio, La tradizione violinistica nell'Oltrepo pavese, Milano, Associazione culturale Barabān,1986.

Grasso Giuliano - Padovan Maurizio (a cura di), L'Altroviolino, Sistema Museale di Cremona, 2000.

Grasso Giuliano - Padovan Maurizio, Vecchi balli per violino di area lombarda, Sistema Museale di Cremona, 2002.

Inghingolo Ruggero, Luigi Stifani e la pizzica tarantata, Besa

Leydi Roberto (a cura di), La tradizione dei balli montanari: Melchiade Benni (note al disco), Albatros VPA 8503.

Leydi R. - Pederiva C., I balli del carnevale di Bagolino, in Brescia e il suo territorio, Milano, Silvana, 1976.

Merkų Pavle (a cura di), Dolijna Rezije (note al disco), Helidon FLP 03-006.

Padovan Maurizio, Balli "piemontesi" nella musica colta dell'Ottocento, in: Tradizione popolare e linguaggio colto nell'Ottocento e Novecento musicale piemontese, Atti del convegno, Alessandria,1997.

Padovan Maurizio, La Lachera e i repertori violinistici liguri-piemontesi, in: Maschere e corpi, tempi e luoghi del Carnevale dal Medio Evo ad oggi, Atti del Convegno, Alessandria, 1999.

Richiedei Daniele (a cura di), Storie da suonatori, Liberedizioni, 2018.

Rovighi Luigi, Violino popolare e violino barocco. Rapporti fra due linguaggi e due prassi, in: Culture Musicali 4, 1983.

Starec Roberto (a cura di), Canti e musiche dell`Istria veneta (note al disco), Albatros.

Staro Placida,, Le vie del violino, Udine.

Straijnar Julian , Citira, Udine, 1990.

Venier Giulio, Citira e Bunkula. Violino e violoncello nella tradizione della val Resia. In: A.A.V.V., Il violino tradizionale in Italia, Atti del convegno, Trento, 1996.

Venier Giulio (a cura di), Smarnamisa, Resia Valley Music (note al disco), AVAN-047, 1996.

 

index

postmaster@italianfiddle.com